مصحف حضرت فاطمه و آگاهی از تعداد گنهکاران
میدانیم که در مصحف حضرت فاطمه سلام الله علیها علومی از قبیل تعداد گناهكاران و نیكوكاران و نامشان و شهرشان بیان شده است. این چگونه ممكن است؟ چگونه با اراده انسان مطابقت دارد؟
1. براساس مدارك فراوانی كه در منابع گوناگون درباره كتاب یا مصحف دختر گرامی پیامبر اكرم (ص) گزارش شده به دست میآید كه حضرت فاطمه سلام الله علیها پس از فوت پدر به نگارش این مصحف اقدام فرمودند، نگارش آن بر اساس دریافتهای معنوی و عینی او برای تسلی خاطر در تحمل رنج گران فوت پدر انجام گرفته است. نیز در روایات، مسأله داشتن مصحف فاطمه سلام الله علیها، نوعی نشانه امامت و اتصال به وحی و آگاهی به دین و دستیابی به متون مهم شناخته شده، در مقام احتجاج و استدلال، برای خاندان علوی، وسیله كارساز و مؤثری بوده است. (1)
2. با وجودی كه متأسفانه مصحف فاطمه سلام الله علیها در دسترس نیست تا مطالب آن بررسی شود، ولی پاسخ پرسش مزبور روشن است؛ چرا كه شخصیتی همچون فاطمه سلام الله علیها با آن دریافتهای غیبی و اقیانوس بی كران علوم خدادادی، افق آینده و رویدادهای آن را میدید و میدانست كه مثلاً فلان شخص، چه سرنوشتی خواهد داشت، ولی این موضوع، با اختیار و اراده آزاد انسان، هیچ منافاتی ندارد، زیرا حضرت میدانست كه فلان شخص با اراده آزاد خود چنین سرنوشتی را سپری خواهد كرد، چرا كه به ظرفیتهای وجودی اشخاص، آگاهی داشت.(2)
(1) مصحف امام علی (ع)، محمد علی ایازی، ص 76 – 78.
(2) برای آکاهی بیشتر رجوع کنید به: عدل الهی، شهید مطهری.